Att hitta lugnet som kronisk sjuk

Det är snart 2 år sedan jag drabbades av en sjukdom. Från en dag till en annan förändrades mitt liv. Den 27 januari 2018 kl 07.30 kunde jag inte stå på benen. Jag drabbades av en yrsel sjukdom och förlorade stor del av min hörsel på vänstra örat. Om inte det vore nog fick jag även tinnitus. Ett oljud som förföljer mig dygnet runt. Den ljuva tystnaden jag alltid älskat är för alltid borta. Istället surrar det en jetmotor i huvudet.

Sjukdomen visade sig vara kronisk och jag fick börja lära mig att leva med en ny Linda. Något som vissa dagar har varit en enorm utmaning. Just nu mår jag riktigt bra. Men det är inte en självklarhet så jag försöker njuta av varje dag till fullo. Imorgon kan livet se helt annorlunda ut.

Att få en kronisk sjukdom är jobbigt på många sätt. Förutom sjukdomen så kommer ofta ångest, trötthet, hjärntrötthet, utmattning. Det gäller att lära sig att hitta ett lugn så att man mår bra. Lättare sagt än gjort men jag insåg snabbt att det fanns några saker som fick mig att må bättre.

Då jag vet att många med mig kämpar med sjukdomar delar jag med mig av några av de saker jag blir lugn av.

Naturen– Att bara gå ut och få frisk luft i skogen fick mig då och även nu att må så bra. Att höra vinden i skogens alla träd får min själ att mjukna. Det är som all stress och oro bara rinner av mig.

Avslappningsövningar – Jag fick möjligheten att förra året gå en Mindfulnesskurs och det var det bästa jag gjort. Stressen i kroppen minskade med yogan och meditationen. Det är något jag kan ha användning av varje dag och jag har lärt mig att stanna upp och andas.

Tända ljus– Vem älskar inte tända ljus. Är det något som ger mig ro så är det att kura upp i soffan med en kopp te och tända ljus omkring mig. Det får mig att glömma tid och rum. Just där och då försvinner omgivningen för en stund.

Böcker och filmer– Att läsa och spela upp en annan historia får mig att glömma och låta tankarna vila från vardagen och likadant är det med filmer. Jag får liksom en paus från mitt eget liv och det får mig att glömma.

Varma drycker– Te och åter te. Finns inget som är så gott som en varm kopp te. I soffan, i skogen eller på min veranda. Om jag inte kan somna eller vaknar mitt i natten med tryck över bröstet av ångest så är en kopp te i soffan den bästa medicinen.

Att skriva– Att låta mina känslor och tankar bara få skrivas ner gör att jag känner mig lugn. Har många block liggandes överallt. Ibland är det bara ren rappakalja som kommer ur mig. Ibland hela noveller. Det är mina skrivna ord som ingen annan får läsa. Men det hjälper.

Lyssna på musik– Musik är nog det som finns med mig hela dagarna. Jag kan liksom nästan försätta mig själv i trans när jag lyssnar på musik. Det är så lugnande och jag bara älskar det. Min tinnitus försvinner för stunden och jag dansar runt och känner lycka.

Att skapa– Att få göra något med händerna är så viktigt. Det kan vara allt från att virka, sticka, gräva i jorden eller mecka med en kaffemaskin ( som för övrigt är mitt dagliga jobb ) Jag håller mig sysselsatt och glömmer liksom bort det där jobbiga.

Att tro och vistas i kyrkan– TRO är så oerhört viktigt. Då inte bara tron på GUD utan TRON på sig själv. Tron att man duger trots sjukdom. Tro att man kan något. TRO är så viktigt. Något jag tycker att vi glömmer lätt i denna stressade värld.  KYRKAN eller andra lugna platser kan ge så mycket ro.

Hoppas dessa tips kan hjälpa dig att få ro och må lite bättre

KRAM Linda

 

 

 

 

Kommentar

  1. Tack finaste du…jag har också ljud i öronen hela tiden som ett sus som aldrig tystnar…tack för dina fina tips jag tar till mig dem och använder en del redan idag men kan känna mig otillräcklig när jag ex vis kollar på film eller bara sitter i soffan och myser.
    Ska tillåta mig att göra detta utan att känna skuld.❤💚💜

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *